5-Krachten model

Het vijfkrachtenmodel van Porter

Het vijfkrachtenmodel is een strategisch model dat van vijf krachten uitgaat. Deze krachten bepalen de aantrekkelijk van de markt waarin Seats2Meet zich bevindt. Door dit model te gebruiken kan er een inschatting worden gemaakt over de aantrekkelijk van de bedrijfstak en hoeveel concurrentie ze kunnen verwachten. Met het resultaat van dit strategisch model kan Seats2Meet de strategie van hun onderneming hierop afstemmen.

Volgens Porter zijn de vijf krachten die de mate van concurrentie bepalen:

  • De macht van leveranciers
  • De macht van afnemers
  • De mate waarin substituten en complementaire goederen verkrijgbaar zijn
  • De dreiging van nieuwe toetreders tot de mark
  • De interne concurrentie van spelers op de markt

vijfkrachtenmodel volgens Porter HR

Macht van leveranciers

Binnen de markt van Seats2Meet zijn er weinig leveranciers nodig. Dit komt omdat Seats2Meet geen product verkoopt maar een dienst verleent. Enkele leveranciers waar Seats2Meet echter mee te maken heeft zijn leveranciers van levensmiddelen die Seats2Meet aanbiedt aan haar klanten, leveranciers van energie en dergelijke. Er zijn veel leveranciers van levensmiddelen en de concurrenten zullen uit dezelfde groep leveranciers moeten kiezen. De prijzen van deze leveranciers zullen dan ook niet veel van elkaar verschillen. Deze levensmiddelen kunnen ook niet door Seats2Meet geproduceerd worden. Er is ook een enorm van spectrum van energieleveranciers die Seats2Meet van stroom en internet willen voorzien. De prijzen van deze leveranciers zullen evenals de kwaliteit dicht bij elkaar liggen, dit geld wederom ook voor de concurrenten van Seats2Meet. Wanneer de prijzen van leveranciers stijgen, stijgen deze ook voor alle concurrenten. De invloed van leveranciers op de bedrijfsvoering van Seats2Meet is bijna nihil.


Macht van afnemers

De afnemer heeft bij alle verschillende bedrijven binnen deze sector een andere rol. Er zijn bedrijven die de afnemer als belangrijkste zaak zien en bedrijven die de afnemer als bijzaak zien. De doelgroep van bedrijven als Seats2Meet is enorm groot. Er zijn heel veel middelgrote bedrijven in Nederland die vergaderruimtes zoeken, omdat ze er zelf geen aan kunnen of willen schaffen. Het belang van de afnemer is groot, maar toch kunnen zij makkelijk gebruik maken van substituten. Dit komt door het grote aanbod en hoe makkelijk het is om over te stappen naar concurrenten. Een voordeel van Seats2Meet in vergelijking met een indirecte-concurrent, zoals een vandervalk hotel, is dat bij Seats2Meet meer individuen zijn die kennis kunnen delen. Dit is voor afnemers een groot voordeel. Afnemers zouden zelf de dienst over kunnen nemen, maar een eigen vergaderruimte kost enorm veel geld in aanschaf en onderhoud. Bovendien wordt deze vaak niet genoeg gebruikt om het waard te zijn hierin te investeren.

 

Mate waarin substituten en complementaire goederen verkrijgbaar zijn

Het is bekend dat er binnen de markt van Seats2Meet veel concurrenten zijn. Maar er zijn ook enkele substituten te vinden. Zoals bedrijven die zelf een vergaderruimte regelen. Deze substitutie is echter voor alleen hele grote bedrijven met veel afdelingen reëel, omdat het veel geld kost voor iets dat niet vaak gebruikt wordt. Technologie is echter een veel gangbaardere en gevaarlijke substituut voor de diensten van Seats2Meet. Er zijn nu als programma’s zoals Skype en FaceTime die het mogelijk maken voor mensen onderling of groepen om met elkaar te communiceren vanuit alle mogelijke plekken. Zolang er internet is tenminste, maar dat wordt ook op steeds meer plekken gerealiseerd. Deze technologische substituten zijn goedkoop en bijna altijd aanwezig, maar ze zullen nog ietwat verfijnd moeten worden om een daadwerkelijk gevaar te worden voor de markt.


Dreiging van nieuwe toetreders

Het betreden van de markt is in de loop der jaren steeds lastiger geworden, en dit zal nog lastiger worden. Voor deze markt is veel te verhuren oppervlakte nodig. Ook de locatie van vergaderruimten zijn belangrijk, vaak is het nodig om dicht bij of in het centrum van grote steden te zitten. Dit is zo omdat hier veel werk is en hier veel grote bedrijven gevestigd zijn. De combinatie van veel oppervlak en dure gebieden zijn een groot probleem voor nieuwe betreders van de markt. Als een bedrijf ofwel groot kapitaal heeft of al grond heeft in het centrum van steden kunnen zij wel relatief makkelijk de markt betreden. Dit is ook omdat klanten makkelijk over kunnen tussen de bedrijven en hen locaties. Bestaande bedrijven in deze tak hebben geen voordeel van leveranciers of de overheid dus dat houdt nieuwe betreders niet tegen.


Interne concurrentie op de markt

De concurrentie is op dit moment zeer aanwezig. Lege panden zonder duidelijk bestemmingsplan worden al snel door kleine ondernemingen opgekocht of gehuurd om flexplekken en vergaderruimtes maken. Kijk hierbij naar de Evoluon in Eindhoven. Er komen dus steeds meer kleine ondernemingen bij. Ook de grote ondernemingen pakken de kansen om uit te breiden naar meerdere locaties. Het grote aanbod zorgt voor een grote verdeling van de markt. De concurrentiestrijd is tot nu toe in deze markt niet heel erg aanwezig. Er zijn geen echte prijsoorlogen te constateren en ook qua reclame blijft het rustig. Ook bieden de bedrijven elkaar ruimtes aan. Dit kan worden gezien bij Seats2Meet en IGLU.