Concurrentieanalyse
Seats2Meet moet goed in de gaten houden wat de concurrentie doet, aangezien de concurrenten op dezelfde markt actief zijn als het bedrijf zelf. Ook kan er concurrentie optreden bij het soort afnemer. Zo kan het bij Seats2Meet het geval zijn dat de doelgroep kiest voor thuis werken door een technologische trend, waarbij iedereen gestreamd wordt naar een online locatie. In dat geval heeft Seats2Meet concurrentie van een technologische ontwikkeling. Om alle soorten vormen van concurrentie te kunnen onderscheiden zijn er vier concurrentieniveaus ontwikkeld:
- Behoefteconcurrentie
- Generieke concurrentie
- Productsoortconcurrentie
- Merkconcurrentie
Behoefteconcurrentie
Bij behoefteconcurrentie gaat het om de strijd tussen aanbieders in verschillende behoeftecategorieën. Een consument kan namelijk zelf kiezen waar ze hun geld aan uitgeven. De klanten van Seats2Meet kunnen er voor kiezen om te gaan werken of lekker een dagje vrij te nemen en te gaan winkelen, gaan uiteten of lekker thuis te blijven. In dit geval concurreert Seats2Meet tegen het winkelcentrum en restaurants.
Omdat de behoefteconcurrentie erg ver buiten het bereik van Seats2Meet ligt wordt hier niet verder op in gegaan. De doelgroep van Seats2Meet zal hun brood moeten verdienen met werken en zullen daarom deze primaire behoefte niet snel aan de kant schuiven voor een secundaire behoefte.
Generieke concurrentie
Bij generieke concurrentie is er sprake van concurrentie binnen één behoeftecategorie. Zo concurreert Seats2Meet tegen kantoorverhuurders, maar ook tegen restaurants waar de doelgroep bijvoorbeeld tijdens een kopje koffie kan werken. Het gaat hierbij dus om de behoefte van de afnemer waarbij er vergelijkbare alternatieven verkrijgbaar zijn.
Productsoortconcurrentie
Wanneer het om één dienstsoort of productsoort gaat spreekt men van productsoortconcurrentie. Dit kan het geval zijn wanneer een consument op zoek is naar een werkplek en twijfelt tussen het huren of kopen van een kantoor of het huren van een stoel bij Seats2Meet.
Merkconcurrentie
Heeft de afnemer te kiezen uit dezelfde diensten of producten, maar van verschillende aanbieders, dan is er sprake van merkconcurrentie. De voor de hand liggende concurrent van Seats2Meet is daarom ook Regus. De doelgroep van de onderneming is in zo’n geval exact hetzelfde als die van de concurrent.
In de volgende tabel zijn we ingegaan op de productsoortconcurrentie en de merkconcurrentie.
Organisatie
|
Seats2Meet
Strijp – S |
IGLUU | Evoluon | Regus | Strijp – CS | Place for Bizz | Tribes | Seats2Meet
Parktheater |
Grand Café Usine | |||
Prijs | ++ | – | 0 | – | – | + | – – | ++ | + | |||
Sfeer | 0 | + | + | 0 | + | 0 | + | 0 | + | |||
Locatie en Parkeren | + | 0 | ++ | 0 | 0 | + | + | ++ | 0 | |||
Assortiment | ++ | – – | + | ++ | – | + | ++ | + | ++ | |||
Service | ++ | + | + | + | + | + | + | + | ++ | |||
Bekendheid | + | + | ++ | – | 0 | – | ++ | ++ | + | |||
Bereikbaarheid-OV | ++ | ++ | + | + | 0 | – | + | + | ++ | |||
Aanbod | ++ | + | + | 0 | – | + | ++ | 0 | 0 | |||
Omvang | ++ | + | ++ | 0 | 0 | + | ++ | + | + | |||
Extra’s | + | + | + | + | ++ | + | ++ | 0 | – | |||
Reclame | – | – | – | 0 | – | – | 0 | – | – | |||
Doelgroep | + | 0 | 0 | 0 | + | 0 | – – | + | 0 | |||
Medewerkers | + | + | 0 | + | 0 | 0 | + | + | ++ | |||
Website | – – | – | – | – – | + | – – | + | – – | – – | |||
Diensten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | + | |||
Faciliteiten | 0 | + | 0 | + | + | + | ++ | – | – | |||
Hygiëne | + | + | + | + | + | + | + | + | + | |||
Reservering | + | – | – | + | 0 | + | – | + | – – | |||
Openingstijden | + | + | + | – | – | – | ++ | 0 | + | |||
—————— | ——— | ———— | ————- | ————- | ————— | ————— | ———————- | —————– | ||||
Totaal | 17 | 7 | 11 | 5 | 3 | 4 | 17 | 10 | 8 | |||
Seats2Meet
Strijp – S |
IGLUU | Evoluon | Regus | Strijp – CS | Place for Bizz | Tribes | Seats2Meet
Parktheater |
Grand Café Usine |